onsdag 16 mars 2016

Vårens första trädgårdsryck (16/100)

Inte snyggt, men härligt! Förra årets klematis slaktad. 


När man är med i #blogg100 får man kategorisera sin blogg. Jag har klassat min som "vardagsliv". Roligare än så är den inte. Men när jag började blogga i somras så var det faktiskt mest en trädgårdsblogg och handlade om den gigantiska omställningen från att ha haft en stor och ganska vildvuxen trädgård i Norrbotten (zon5) till att odla på en miniatyryta i Skarpnäck (zon 2), sett ur en amatörodlares ögon. 

Först kändes det som en gigantisk berusning - "jag kan odla vadsomhelst!" , och jag köpte på mig den ena busken efter den andra rosen. Men med så begränsad yta måste man tänka till lite. I år får vi se vad som kommer upp. Halva nöjet är att flytta runt växterna. 

Nu kanske det är dags att klassa om bloggen till kategorin "odling" för just idag började min trädgårdssäsong. Just idag när solen sken varmare än den gjort på hela veckan i Funchal så klev jag ut på altanen, vände ansiktet mot värmen, tog fram en sekatör ur förrådet och började klippa ner klematisen. Jag tänkte ta en tredjedel, men en tredjedel av vad? Den växte sig gigantisk i somras och det är svårt att se var kvistarna börjar (nej, det är det inte, dom börjar i marken) och slutar ( de har nämligen vuxit ihop till ett jättelikt snår av klematis.) Där jag klippte växte det fina, saftiga, röda skott. Äntligen vår! 

Ett minne från Madeira blir den afrikanska liljan som jag köpte som lök på marknaden. Den klarade tullen och ligger nu i en svart plastpåse och trycker i en låda. För tidigt att sätta ut den, sa min vän Bill. Han överraskade mig också med att berätta att den inte kan övervintra ute. Jag måste alltså ta in den och förvara den i kruka nästa vinter. Jag tror inte att det blir vinter igen. För Idag är det vår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar