fredag 11 mars 2016

The centre of Monte (11/100)

The centre of Monte 

Do you know the centre of Monte, frågade den gulliga receptionisten mig när jag ville veta var lokalbussen gick ifrån. Då log jag för mig själv, för att Monte skulle ha ett centrum är värt ett leende, om än inte ett hånfullt sådant. 

I Monte finns i princip ingenting förutom ett hotell, en katolsk kyrka där Karl I ligger begravd, en botanisk trädgård och några barer som stänger kl 19 när turisterna åkt hem till Funchal. Här finns ingen affär och ingen restaurang att gå till när man tröttnat på hotellets mat. 

Här finns ett torg med en fontän, the centre of Monte. Därifrån tog jag lokalbussen tillsammans med 24 locals och två vandrare varav en med tatueringar i ansiktet. Jag var på väg till en Madeiraafton i Solresors regi, där jag trodde att jag skulle få höra fado. Men det blev madeiransk folkdans i stället. Note to self: undvik allt som slutar med "-afton" i chartersammanhang. 

Men det var god mat. Taxi hem uppför alla branta backar. 16 euro, det var det värt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar