tisdag 22 mars 2016

Klart jag har tålamod! Eller? (22/100)

Det kan ta lång tid innan det gror.

Vissa dagar håller man sig helst inomhus. Det är nollgradigt ute och från den genomtjocka himlen singlar sakta snöflingorna mot en säker död på blöt asfalt. Aprilväder, sa vi i Norrbotten. Marsväder är det uppenbarligen i Stockholm. 
Sådana dagar gäller det att stå ut. Man gravar en lax till påsk, man sätter cherimoyafrön (http://tittistradgard.blogspot.se/2014/03/nu-ar-jag-cherimoya-odlare.html) som man importerat från Madeira, man tillverkar påskkort till gamla vänner och man kanske sover en stund i en fåtölj. Man lyssnar till rapporteringen från terrorattentaten i Bryssel tills man inte står ut längre. 

Till slut pallrar man sig ändå ut i den råkalla marsdagen för att post de förb-e korten vid Skogskyrkogården och man tänker att man kanske bli piggare av lite luft. Det är på denna promenad man börjar fundera över skillnaden mellan att ha tålamod och att vara uthållig. 

Jag är ganska uthållig. Jag kan gå långt, jag bryter inte ihop inför försenat bagage eller inställda flighter (till skillnad från Maken) och om det är gråväder så liksom stänger jag av hela känslobagaget och bara står ut tills det blir blått på himlen igen. 

Jag skulle däremot inte beskriva mig som en människa med tålamod. Tvärtom, min mamma har alltid klagat på min brist på tålamod när det gällt knepiga stickningar eller knutar att lösa upp. Jag har slängt grejorna ifrån mig och gått vidare. 

Så vad är då skillnaden mellan tålamod och uthållighet? Här trevar jag mig fram som en människa i en hyreshuskällare i letandet efter lysknappen. Både tålamod och uthållighet är egenskaper vi kan ha mer eller mindre av, men tålamod är på något sätt mer kopplat till subjektet. Jag har tålamod med något som jag vill ska bli verklighet (kanske inte nu, men senare). Det förutsätter en god vilja och någon slags möjlighet till påverkan från min sida. Uthållighet är mer ett förhållningssätt inför saker som inte blir som man har tänkt sig. Ett slags överlevnadsstrategi inför förhåpllanden man är maktlös inför. Till exempel väder, försenat bagage eller olycklig kärlek. 

Ett exempel på tålamod är det jag kommer att visa mina cherimoyafrön, som jag smugglat hem i ett hushållspapper. Nu ligger dom i fuktig såjord och gror i ljuset innanför altandörren. Jag ska vänta och vänta utan att bli irriterad på dem, även om det tar lång tid. 

(Nej, jag kunde inte blogga om Bryssel.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar