onsdag 6 april 2016

Skjut inte upp det du ska göra (35/100)

Fin affär. Ingen vet vad som blir av den nu. 

För ett drygt år sedan besökte vi en fantastisk inredningsbutik i Gamla Enskede, där jag stod och fingrade på grått linnetyg till nya gardiner till vårt nyomgjorda kök. Månaderna gick och jag kom mig aldrig för att åka dit igen. I köket hängde en gråvitrandig kappa från Hemtex, ganska snygg men inte i närheten av de linnegardiner jag såg framför mig i mitt huvud. 

Två jular i rad har vi haft en vit kappa med lite glitter på i stället för en traditionell röd julgardin (jag vet inte hur ni gör, men julgardiner har jag lärt mig i Piteå att man ska ha!). Det funkade så bra att årets gardin fick hänga kvar till i söndags när jag putsade fönstren. 

När man är färdig så reser man sig upp och går. Och färdig var jag tydligen idag, för idag tog jag mått på köksfönstret och satte mig i bilen och körde till Designaffären i Enskede. Äntligen! Inget är så härligt som handlingskraft. 

Tyvärr blev besöket i affären både sorgligt och snöpligt, för det visade sig att affärsinnehavaren till Stil Epok som butiken heter hade oväntat avlidit häromveckan. Hon var 58 år och hade åkt in på sjukhuset för en operation och fick en stroke och dog. Nu var där en tillfällig s.k. pop up-affär, som sålde stickade kläder i ekologisk ull, men det var av liten hjälp för mig som suktade efter nya gardiner. Tygerna skulle säljas ut senare i vår och ingen vet vad som blir av lokalen. 

"Du skulle ha kommit tidigare", sa kvinnan med pop upbutiken. Så sant. Allt vi skulle ha gjort, ha tänkt, ha sagt och så mycket vi sköt upp. 

Skjut inte upp saker till framtiden. Det visade sig i dubbel bemärkelse i Enskede idag. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar