lördag 16 april 2016

Om K6:ans betydelse i livet (45/100)

Många papper blir det. 

Den 2 maj ska den vara inne. Självdeklarationen, detta år med uppgifter från 2015 års fastighetsförsäljning. Jag borde vara van. 2013 sålde vi ett hus, 2014 en lägenhet och 2015 en annan lägenhet. Rena fastighetsmagnaten.  Men jag känner samma ångest varje gång. Blir det rätt? Har jag rätt underlag? Kommer jag  skriva fel i blanketten? 

Hittills har vi aldrig fått några anmärkningar på våra deklarationer. Allt har gått igenom och vi har betalat den kvarskatt som staten kräver. Det är rätt och bra. 

Lite krångligt denna gång. Tre ägare till bostadsrätten.  Vinsten ska delas upp på tre personer; 45+45+10. Få avdrag. Jag fyller i tre stycken K6-blanketter, en för varje delägare. Skatteverket har tydliga instruktioner: för över summan till deklarationsblanketten. Svårt att göra fel. 

Men ändå. Jag blir stressad och nedstämd. Det här är den sista formella länken till vårt liv i Norrbotten. Försäljningsdatum: 2015-06-04. Då kapade vi länken.  För varje avdrag jag fyller i minns jag tapeterna i hallen, när jag och Dottern rollade väggen i köket, julinätterna 2014 när hon var ute på ävemtyr och jag höll tummarna för att allt skulle gå bra. Alla minnen, alla förväntningar. 

Nu är det över. Nu är det bara minnen kvar av vårt liv i Luleå. Jag känner mig nostalgisk, sentimental och lättad. I år byter vi boende via Blocket två veckor i juli. Det är inte samma sak. Men ändå. Kanske huvudsaken är att man fyller i K6:an rätt. Jag vet verkligen inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar