fredag 15 april 2016

Rätt samtalsämnen på AW (44/100)

Folkligt, festligt, fullsatt. 


Ikväll har jag varit på pubkväll på den statliga myndigheten. Det är sånt man kan sakna när man harvar på som konsult och njuter av sin fantastiska lokal på Götgatan. Man har inte riktiga arbetskamrater och ingen ordnar event på fredag eftermiddag. 

Det var ett trevligt event. God öl till bra pris och goda smørrebrød. Eftersom det är en statlig myndighet var dom noga med regelverket också: jag försökte köpa en Brooklyn Lager kvart i fyra,  men tillståndet började inte gälla förrän klockan fyra. Fattas bara annat. 

Men det man måste tänka på när man är i sällskap av fredagsglada statligt anställda, är att inte tjata så mycket om företagande. Det förstår dom inte och det är inte ett dugg konstigt. 
Jag stod och pratade vid ett bord med en kvinna och hon frågade om min jobb, varvid jag svarade att jag var anställd och lite urskuldande lade till: "Det gick inte lösa det på något annat sätt." Då replikerade en annan kvinna vid bordet: "Du låter inte så nöjd över att arbeta här."

Klantigt av mig. Jag försökte förklara något om det är ett livsval jag gjort och att jag därför inte är nöjd när jag inte "lyckas" få ett uppdrag som ett konsultuppdrag utan som en anställning. Men det förklarade ju inte ett dugg för henne. Jag tror att jag även sa att det inte är en värdering från min sida. Men det är det ju. 

Det är kul att ha ett jobb. Jag måste bara lära mig att välja mina ord bättre. Igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar