onsdag 30 september 2015

Livet ska vara enkelt




Livet ska vara enkelt, berättar en mobiloperatör för mig på min resa mellan Stockholm och Örebro. Ja, helst. Jag tycker livet ska vara sådär enkelt som när man är ledig. Man bakar lite matbröd, spontanlånar några böcker på biblioteket, går till skomakaren en blåtisdag och petar lite i trädgården. Man kanske startar en blogg för att man gillar fina bilder och det är kul att skriva.

Jag brukar också ägna mycket av min sommar åt att fundera på vilken fritidssysselsättning jag ska skaffa mig till hösten. Jag river loss lappar om körer och Military Training och filosofisamtal från anslagstavlorna. 

Nu är det höst och inget känns enkelt. Jag har mycket jobb = bra för en konsult men = dåligt balans i livet. Denna vecka hade jag en tiotimmars arbetsdag i måndags, ägnade kvällen åt att förbereda en workshopledarutbildning som vi körde hela tisdagen, därefter ett affärsmöte = mer jobb. Jag avböjde en fråga om jag kunde hjälpa till lite akut inom den frivilligorganisation, Criscom, där jag är medlem. Gick i stället på årsstämma i radhusföreningen. Imorse tåg 07.44 från Stockholm till Örebro, där jag har en arbetsdag tillsammans med Transportstyrelsen. 

Ingen hobby så långt ögat når. Var finns den kör eller den studiecirkel som vill ha mig som (mycket) oregelbunden deltagare? Jag borde gå en studiecirkel i mindfulness, men jag hinner inte. Bloggen dör sotdöden. 

Det är något med stockholmslivet som skapar det här, men jag kan inte komma på vad. Jag är ju inte tvingen att göra något av det jag räknat upp. Någon värdegrund i mig prioriterar grannarna framför frivilligförsvaret och Örebro framför Pungpinan. Ofta tycker jag att det är någon annan som prioriterar i mitt liv. Vem är denna någon och varför säger jag inte ifrån oftare? 

Jag gillar mest att vara HEMMA. Att elda, läsa, peta i trädgården och sätta på en tvättmaskin. Jag älskar också tvserier på Play. Jodå, jag har att göra. Men jag förstår ju att jag kommer att bli världens ensammaste åldring om jag fortsätter så. Jag borde skaffa mig ett socialare liv. 

Imorgon åker jag till Singapore på konferens och lite semester. Det är långt i från lagom och långt ifrån hemma. Följande bloggar kommer att skildra mitt liv som Expat. Förhoppningsvis med balans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar