onsdag 29 juli 2015

Transformations within strict boundaries

Förr


Nu

Vi kan inte sluta jobba i trädgården trots aggressiva skurar och allmänt opålitligt väder. Nu har vi plockat bort det gamla, armégröna planket och ersatt med ett lägre spjälstaket som nästa år ska bli grålaserat. Snygggt och luftigt tycker vi. Vi skjuter på bytet av den sista, högre delen. Där kommer en talgoxfamilj dagligen och äter frön. Jag fjäskar lite för dem och vill att de ska stanna hos oss. 

I den allmänna transformationen ingår även en del plantförflyttningar på ett till synes planlöst sätt. 'Eller rättare sagt, jag har en plan, men väl igång med den så kommer jag på en annan lösning och så får det bli så i stället. 
Förr
Nu

Så blev det på framsidan där en stor aroniabuske skymde ljus och värme för resten av rabatten (möjligen älskad av blåmesarna, men vi har en buske kvar!). Där hade jag tänkt sätta en rhododendronbuske från baksidans odlingar. Så blev det inte. Den kändes för stor och utrymmeskrävande. Den får stå kvar tills vi sett hur det blir med staketet. 

I stället fick igår en klätterhortensia från nedre sidan flytta in i främre rabatten. Den blev mycket lättare och luftigare (jag gillar nog inte rhododendron har jag kommit på!). Kruxet med den var att den i likhet med rhododendron gillar surjord, så jag fick gräva ur hela högra delen av rabatten och ersätta jorden. Den gamla, feta matjorden ligger nu i en säck och väntar på något annat. Antagligen på två snygga blomlådor som ska ersätta det gamla klumpiga eländet som Maken nu tagit bort (och fixat ny finish på väggen under). Mer om detta senare. 

Det är en konstig känsla att röra sig på denna frimärkstomt i stället för på 900 kvm villatomt. Befriande möjligen men också begränsande. När vi flyttar jord och plantor måste vi gå runt hela radhuslängan för att inte smutsa ner inomhus och vi har ingenstans att förvara det vi klipper bort, gräver upp etc. Vi är stamkunder på släp hos OK Globen. Vi saknar det anonyma villalivet i Boden där vi kunde gömma vårt avskräde vid garageväggen i avvaktan på transport "nångång". Här känns det som att allt vi gör är transparent och synligt för alla. 
Nu har vi gjort det ännu mer transparent genom att ta bort planket. Man gör sina val. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar