måndag 6 juli 2015

Jag har lite problem med ljuset i tunneln

Vi anlände till Luleå igår kväll i ett stilla sommarljus, det där ljuset som bara finns i Norrbotten. SMHI har varslat om dåligt väder hela veckan, men plötsligt under dagen igår fanns där en annan prognos som visade att det skulle vara mulet, men inte regn. Skönt! Dock höll inte denna prognos hela vägen. Plötsligt igår kväll var prognosen hällregn under hela tisdagen. Den prognos var mer med sanningen överensstämmande. 
VI vaknar i Luleå med regnet skvalande utanför fönstret. Hur denna stad kan leda solligan i Sverige kan ingen människa begripa. Vi är här för att tömma en lägenhet, den tredje på ett år i vårt liv. 
Att tömma en lägenhet eller ett hus är att tömma sig själv på energi. Inte förrän man tagit sig igenom alla dammiga plastflaskor med Mr Muscle, alla kantstötta assietter och alla utgångna kryddburkar kan energin återvinnas från universum igen. 
Det svåraste är beslutsprocessen. Vad ska sparas, vad ska slängas? På avstånd är detta en lätt process, det är när man kommer närmare mammas syskrin med dalamålningar och Makens knallblå pall från slöjden som beslutsvåndan infinner sig. Men det vore väl synd? Den här lilla har vi väl plats för? 
Och det ironiska är att den här beslutsprocessen har vi redan gått igenom en gång. Grejorna som finns i den här lägenheten - övernattningslägenheten - har vi redan ratat en gång. Sekunda vara, inget att spara. Eller var det så att de här grejorna var det vi inte ville ta till Stockholm, men ändå var så fästa vid att vi inte kunde slänga dem förra året? 
UTanför vräker regnet ner. Bostadsrättsföreningen har dränerat fastigheterna sedan i höstas. Nu har man kommit fram till markarbetena. Krukor står utställda i rabatterna, färdiga att grävas ner. Det kommer äntligen att bli jättefint här. En vägbultmaskin åker fram och tillbaka över den leriga gårdsytan, golvet vibrerar i takt med att ytan packas ihop. Tre män står med händerna i fickan i hällregnet och diskuterar någon viktig taktikfråga. 
Det finns något tröstlöst över hela bilden. Eller kanske sorgligt. Att jag är dålig på att se ljuset i tunneln, jag fastnar liksom i det mörker som omger mig just nu. 
Jag böjer mig framåt mot bordet och försöker föreställa mig min soliga trädgård i Pungpinan. Sen ber jag Maken om en kopp kaffe till. 

2 kommentarer:

  1. Nu har jag ju inte tömt fyra bostäder på två år. Jag är alltså en amatör i sammanhanget. Men jag gjorde en gång en ganska stor utrensning inför en långväga flytt. Somligt skulle kastas/ge bort, annat sparas, några saker flyttas med. Och vad som slår mig är hur få saker jag saknar, trots att jag är en sakmänniska. Det enda som jag verkligen önskar att jag hade där jag nu bor är den låda som innehåller texter, urklipp och viktiga tankar. Allt jag sparar på nuförtiden, sparar jag digitalt, så det här är ju ett problem begränsat till historien. Jag saknar också mina små Georg Jensen-skedar. Men om jag skulle ha kastat dem av misstag, är de faktiskt ersättningsbara. Det konstiga är ju de där sakerna som jag älskade så mycket, men nu har glömt. I helgen såg jag och mannen en ljusstake och han säger att den påminner om en som vi har.
    "Ja, just det", säger jag. "Men vad hände med den?"
    "Den är nedpackad", svarar han.
    "Åh, vad fin den var", drömmer jag.
    "Den ÄR", kommenterar han.
    "Ja, tänk att jag har glömt så många av de saker vi en gång hade", säger jag.
    "HAR!", svarar han.

    Hoppas att det gick bra för er! Väl hemma i Pungpinan igen, utgår jag nästan från att du inte längre våndas över de beslut som fattades, även om de var svåra.

    SvaraRadera