tisdag 28 juli 2015

Lite industrihistoria skadar aldrig

En citron. En alldeles fräsch och ny citron i keramik signerad Monica Johansson i Gustavsberg. 
Semestern knatar på trots bristen på sol och bad och något måste man göra av alla dessa, lyxiga lediga dagar. 

Igår gjorde vi Gustavsberg, en årlig sedvänja p.g.a. att mamma är född och uppvuxen där. Lunch på bistron, besök på poslinsmuseet och sedvanlig sväng utanför barndomshemmet i traditionell bruksmiljö, byggt 1896 ( tror jag).
 
Jag hade även ett dolt motiv för att åka dit i år. Jag har ett projekt som går ut på att lista ut varför mina tekoppar i Blå blomserien saknar stämpel. De är garanterat gamla och ärvda i den raka Gustavsbergslinjen. Tror jag. Det var länge sen jag fick dem. 


Är de sekunda? Antagligen, men allt gods lär ha stämplats förr innan sortering. Är de tillverkade på 1960-talet? Då stämplade man med grön färg, enligt nätet, men de borde vara äldre. Är de - hemska tanke - inte tillverkade i Gustavsberg? Receptionisten på museet var inte till mycket hjälp, hon var vikarie. Jag söker vidare på nätet. 

Men porslinsutställningen var vacker som vanligt. Och citronen förgyller sin plats på sidebordet Sixten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar