fredag 25 december 2015

Lästips för sega (och underbara) mellandagar

Återkommande julläsning

Fick du inga bra böcker i julklapp? Det fick jag, men nuförtiden är det mest fackböcker. En gång i tiden kom tomten med högar av årets hett åtrådda romaner och före det var det Wahlströms ungdomsböcker ( röda band, förstås) en masse. Julen var roligare förr. 

( Nu höll jag på att halka in på det året när pappa hade gjort om i vårt flickrum och vi fick en våningssäng och jag fick en liten stringhylla ovanför mitt krypin, en egen vrå under taket. Det året läste jag Det Bästas klassiker i ungdomsupplaga; Skattkammarön, Edgar Allan Poes spökhistorier och 
Robinson Crusoe. Jag förknippar fortfarande doften av målarfärg och tapetlim med jul. Mer julnostalgi.) 

Det jag tänkte skriva om är en ganska okänd klassiker som jag återvänder till varje jul: Åke Holmbergs "Ett äventyr i Stockholm" från 1946, alltså en bok han skrev före Ture Sventonböckerna (Ture Sventon, privatdetektiv kom ut 1948.) Min upplaga är utgiven på Gebers förlag med illustrationer av Kerstin Hedeby pch köpt som magasineringsexemplar från Norrfjärdens bibilotek någon gång på 1980-talet. 

Boken handlar om föräldralöse Pelle som åker till Stockholm från Tullinge med sin alkoholiserade och ganska elake morbror Edvin som i fyllan och villan tappar bort Pelle som sen är med om ett spännande och lite lagom läskigt äventyr i Stockholm. Allt slutar bra, förstås, men att läsa om unggangstern Örat från Tumba som oförhappandes dyker upp i Humlegården och ställer till det för Pelle väcker fortfarande lite oro i mig. 

Svenskan är barnslig och gammaldags och berättelsen omständlig men charmig. Bäst av allt är stockholmsskildringarna och beskrivningen av den tunga, blöta julesnön som fastnar under kragen och smälter runt pjäxorna och jag förstår att jag drogs till boken under mina jular i Norrbotten. 

Men baksidan är också fin. Där beskrivs serien Favoritböckerna som "serien för våra ungdomar. Böckerna om ungdomen som kan och vill något, böckerna om ungdomens ideal och kamp för att vinna målet. Äventyr och verklighet växer här samman till enhet: livet, så som det formar sig för ungdomar i alla länder när de ska stå på egna ben." En efterkrigsbok, minsann. 

Andra böcker i serien är Yngve Bergs Sabotage mot svenska flottan ( Berättelsen om två syskons fantastiska ävemtyr då det lyckas dem att rädda en stor del av flottan från katastrof) och Bernhard Stokkes Den ensamma vaktposten ( Boken om flickan Ingrid som tillbringar sommaren som brandvakt ensam i en stuga högt uppe på ett berg). 

God läshelg! Nu återgår jag till "Stora boken om trädgårdsprojekt", "Dumsnåla tips för nygamla odlare" och Lerins "Axels tid". Tack för dem. Ni vet vilka ni är. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar