tisdag 20 oktober 2015

I mina hoods (på söder)

Mina hoods. Söder. 

Jag har några yngre vänner som ofta pratar om hur mycket dom gillar sina hoods på Kungsholmen. Här (http://pasvenska.se/det-har-ar-mina-hoods/) kan du läsa mer om uttrycket hoods och hur det används på svenska - numera av så vuxna människor som Filippa Reinfeldt. 

Och mig. Jag vill nämligen slå ett slag för mina nya hoods på Söder, på Götgatan, där jag numera hyr en lokal. Söder är hemma för mig. Min pappa är uppvuxen där, som vuxen gick han aldrig på bio norr om Slussen och lite av den känslan har jag fått med mig. Söder är tryggt (nej jag har aldrig hört talas om Knivsöder, det är väl förresten på västra sidan om Götgatan? )

Nuförtiden är Söder allt annat än det var på 1920-talet, när pappa sprang runt på sina pinniga skolpojksben och sköt råttor med slangbella. Söder är hippt, det är kulturellt, det är ungt och det är framför allt dyrt om man vill bo här. 

Men på Söder finns även minnen av ett annat liv och en annan tid. Min försäljare av Situation Stockholm, han som brukar stå precis vid uppgången Hökens Gata, han är en rest av ett annat söder. Han är nykter, men ser ut som han varit med ett tag med blanksliten jacka och nötta skor. 

Häromdagen skulle jag köpa en tidning av honom, men hade bara en femhundralapp. "Den här kan du väl inte växla", frågade jag. "Jorå, sa han, vänta bara så ska jag köpa cigarretter". Och så nappade han åt sig min femhundring och nickade mot tidningen som låg på en väska - underförstått "passa den där" och skyndade in på matvaruaffören som ligger i tunnelbaneuppgången. Där stod jag och hade köpt en Situation Stockholm för 500 kronor. Eller? 

En kille som jobbade med att värva nya givare till Action Aid skrattade gott åt våra affärer. "Det slutar med att du betalt både tidningen och hans cigg", sa han. Men inte. Strax kom den äldre mannen med den slitna jackan ut. Han hade koll på både växel och tidning. 50 spänn fick jag betala. Det var hans sista tidning. 

"Vad ska du göra nu då", frågade jag. Nu skulle han åka hem till Storvreten i Tumba.  Det är ett ganska slitet område, berättade han för mig. Imorgon skulle han - här sänkte han rösten - åka på häktningsförhandlingar i Flemingsberg för att se om de som anhållits för handgranatattacken mot polisbilen i Tumba skulle häktas. Han tyckte det var spännande med häktningsförhandlingar. 

Sen pratade vi lite om huruvida det är farligt i Stockholm eller inte. Sen tipsade han mig om några ställen där jag inte ska gå ensam, t. ex. McDonalds under Slussen. Note to self. 

En man i mina hoods. På söder. Snart kommer november månads Situation Stockholm ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar