tisdag 30 juni 2015

Samurajtorfs, hur snyggt är det...?

Jag noterar med stigande förvåning att de unga männen som omger mig i framför allt Stockholm allt oftare ses bära sitt långa hår i en torfs, ett slags samurajtofs. Jag blir nyfiken. Vad står det för? 

För mig blir det som ett hemligt tecken, ett signum på en okänd klubb som kvinnor i 59-årsåldern inte kan vara medlemmar i och om vi skulle bli det, så skulle vi inte begripa vad klubben ägnar sig åt. I min ungdom fanns höger och vänster och så valde man klädsel utifrån om man ville bli jppfattad som en blivande karriärist eller en trubadur på festival. Ett parallellt vägval var Beatles eller Stones, men på sätt och vis samma sak, eftersom Stones uppfattades som mer rebelliska och därmed vänster. Tänk associationen Elvis /Tommy Steele. 

Men nu är det inte så. Långhåriga IT-stjärnskott äter ekologiskt men är absolut inte med självklarhet vänster, den kostymklädde går på yoga och motsätter sig bygget av Förbifarten och Kina har blivit kapitalistiskt. Min gamla guidebok har gått ur tiden och jag har inte beställt någon ny. 

Så hjälp mig: vilken livsinriktning bekänner man sig till om man har en hårtofs i nacken. Tycker man helt enkelt att det 
är snyggt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar