måndag 20 januari 2020

Oxmorgonens välsignelse


06.45
Går upp. Går till tvättstugan. Mörkt ute.
07.50
Går ner till tvättstugan. tömmer maskinerna. Går som en pingvin för att inte halka på gården. Grådager.
09.00
Går till tvättstugan. Tömmer torktumlaren och viker tvätten. Struttar tillbaka över den blankpolerade gården. Lite ljusare grått sken på himlen.

Oxveckor. Oxmorgon..

Jag är på farmorsbesök i Luleå. Har hunnit med att pulsa i snön, hämta på förskolan, plaska runt på badhuset, trösta en förtvivlad femåring som klämt tummen på en lucka som ville bli öppnad, sett Pelle Svanslös, lämnat redovisningen hos min ekonomikvinna och läst ut en e-deckare. Samt spelat tågspelet med min vuxne son och tvättat lite. Det var den helgen.

Jag provar mig fram med mina pensionärsmåndagar. Att vara ledig i Luleå klarar jag fint. Det här stället är som en sommarstuga med lite bättre standard ( bland annat tvättstuga på gården) och jag är van att dra ut kontakten helt när jag är här.

Flyger tillbaka till Stockholm på eftermiddagen. Ett Arlanda Expresståg är inställt. Vi väntar en kvart på perrongen och en man skäller ut konduktrisen för att det är j-t dålig service att han fått vänta så länge och nu dessutom måste stå. ( Han säger faktiskt ” det enda man får är en stådoja”.)

Jag jagar inte upp mig. Jag är halvnorrbottning. Imorgon bitti är jag stockholmare igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar