torsdag 15 september 2022

Hur punkigt är det med återvandring?

 

Lycka till, Uffe! Jag önska bara att det kommer att gå bra.  Källa: Omni. 











Mitt flöde fylls nu av sorgsna kommentarer till valresultatet. Jag är mer överraskad: hur kan en majoritet av detta vanligtvis kloka och sansade folk rösta på ett parti som har en enda enkel lösning på en rad komplexa problem? SD:s starke man i Dorotea, där SD gick kraftfullt framåt som ersättning för det tidigare lokala partiet har svaret: ” Jag tror det beror på att SD är kända för att satsa på vård, omsorg och skola.”

Jaså, det är dom. Inte av vad jag hörde under valrörelsen. Årets valrörelse var väl tyvärr väldigt befriad från just sakfrågor, och i stället enbart känslomässig. ”..efter regeringens misslyckande…”. Om man spottar på en sten länge nog så blir den våt. Tills slut har bilden av två misslyckade mandatperioder satt sig och fakta om urstarka statsfinanser, fler människor i arbete och elstöd till hushållen (nej, jag är inte sosse, jag är bara intresserad av fakta) försvinner som ett sjukbidrag två dagar efter utbetalningstillfället. 

Men kärnkraften och gängskjutningarna, då? Om kärnkraften kan vi ju påminna oss att fem partier var 2021 eniga om en energiöverenskommelse för att satsa på vindkraft, ta bort stödet till kärnkraften (och den extra skatten) och skjuta fram avvecklingen till 2040. 

Och 47 döda i gängskjutningar är naturligtvis ett tragiskt misslyckande för samhället. Likväl som 210 döda i trafiken, 1500 självmord eller 15 kvinnor som dödas av en partner. Tragiska livsöden bakom varje siffra. Kommer alla dessa samhällsproblem att lösas med minskad invandring (som vi redan har sedan 2016) eller ökad återvandring? Kan vi bredda tänkandet liite, snälla? 

Jag är inte orolig för Ulf Kristersson. Han verkar vara en trevlig kille man skulle kunna ta en öl med. Fredrik Reinfeldts styre innebar stora ekonomiska förbättringar för min situation och mitt hushåll. Men räcker det att jag får det bättre? Dom andra då, som inte bor i radhus och har sparat i ISK? Vilka eftergifter måste Ulf Kristersson som numera leder Sveriges blott tredje största parti göra i sin regering? 

Ludvig Köhler skriver i DN idag att ungdomar röstar starkt på M och SD p.g.a. att det upplevs som en protest mot samhället, lite punkigt sådär. Jag kan säga att punken på 90-talet stod väldigt långt från ett parti med rötterna i nazismen. 

Hur punkigt får det bli? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar