torsdag 31 januari 2019

Tacksamhet och mellanrumsborstar


Värd tacksamhet


Lyckoforskningen säger att genvägen till lycka är tacksamhet. Man ska helst skriva ner några saker varje dag som man är tacksam över. Jag brukar göra en genomgång i huvudet innan jag somnar, en mental check över sånt som hänt som jag är tacksam över.

Trickset är att det man fokuserar på, det växer. Och genom att uppmärksamma saker som gör en tacksam, blir man också mer uppmärksam på saker i vardagen som gör en tacksam osv.

Det fungerar. När man hinner med en tunnelbana, när man nästan halkar men ändå inte, när något av barnen ringer och är glad över något som inträffat. Man får också räkna med sånt som man själv gjort bra.

Ibland är det svårare. Då får man tänka mer i termer av generell tacksamhet som att jag är glad över att vi är friska, att vi inte bor i Syrien eller att det är fredag i morgon. Det funkar också, men blir lite av en andrahandslösning, tycker jag.
Idag var det lätt. Igår köpte jag mellanrumsborstar på apoteket, men när kom hem var dom inte i väskan. Jag gick därför förbi apoteket igen i morse och frågade om jag glömt dom där.
- Jag jobbade inte igår, sa expediten, men ta du ett paket. Tacksamhet nummer 1.

På väg hem från ett möte på Arlanda uppmärksammade jag att några unga killar glömt en väska på bänken när tåget kom in. Jag ropade fast dem och den som glömt väskan blev överlycklig. Tacksamhet nummer 2.

På arlandamötet upptäckte jag till min stora förvåning att jag hade två förpackningar mellanrumsborstar i väskan. Hoppsan! Den första måste ha gömt sig under datorn. Det renderade ingen tacksamhet, men något slags infall av ärlighet. Alltså gick jag tillbaka till Lloyds apotek och berättade hur bedrägligt jag betett mig och att jag ville lämna tillbaka den ena (för dig som tyckte detta var irrationellt på gränsen till naivt kan jag säga att det var min mor som plötsligt tog plats i mig med sina värderingar). Expediten tittade storögt på mig och utbrast:
- Men har kollegan sagt att du får asken, så får du den!
Lloyds apotek, glöm inte det. Tacksamhet nummer 3.

Och att Arlandamötet ( som jag gruvat mig lite för) blev bra, uppriktigt och lite läkande för mig var ren bonus den här dagen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar